Eigendom gestolen en verzekeraar betaalt niet: wat te doen?
Je doet er alles aan om jouw eigendommen veilig te houden. Thuis heb je altijd alle ramen en deuren op slot zitten. Waardevolle spullen liggen veilig opgeborgen en ook buiten de deur laat jij je niet makkelijk verrassen. Toch kan het voorkomen dat er iets gestolen wordt. Inbrekers, autodieven en zakkenrollers ontwikkelen steeds weer nieuwe methodes om jou ongemerkt te beroven van jouw eigendom. Gelukkig ben jij verzekerd tegen deze vormen van diefstal. Toch komt het helaas regelmatig voor dat de verzekeraars niets uitkeren, terwijl hier geen goede reden voor bestaat. Heb jij te maken met een dergelijke situatie en vraag je jezelf af wat je nu kunt doen? In dit blog lees je er meer over.
Eigendom gestolen: kom direct in actie
Wanneer je hebt vastgesteld dat er iets gestolen is, is het belangrijk om direct actie te ondernemen. Hoe eerder u melding maakt, des te beter het is. Begin altijd direct met het doen van een aangifte. Maak vervolgens ook een melding bij de verzekeraar. Deze zal je normaal gesproken een formulier geven waarop je kunt invullen wat er precies gestolen is en hoe het gebeurd is. Ook zal de verzekeraar mogelijk een aantal andere zaken willen ontvangen, zoals het proces-verbaal dat de politie heeft opgemaakt.
Ga nu op zoek naar bewijs voor de diefstal. Is er iets geforceerd en zijn er daardoor beschadigingen te zien aan de deur of het raam. Maak hier foto’s van, deze zijn bepalend voor het verdere verloop van je schadeclaim. In bepaalde gevallen, zoals bij een autodiefstal, is het erg lastig om met bewijs te komen. De auto is immers weg. Het vaste rechtspraak is dan ook dat er niet te zware eisen aan het bewijs mogen worden gesteld.
Tot slot laat je jouw verzekeraar een eigen onderzoek uitvoeren. Ze schakelen dan een expert in die de diefstal gaat onderzoeken. Deze expert komt een interview met je afnemen om meer te weten te komen over jou en de diefstal. Zo probeert de verzekeraar er achter te komen of je netjes aan de polisvoorwaarden hebt voldaan en of er daadwerkelijk sprake is van diefstal. Van dit interview wordt een verslag gemaakt, lees dit goed door en zet je handtekening er pas onder als je begrijpt wat er staat.
Verzekeraar betaalt niet
Wanneer je de bovenstaande stappen volledig en zorgvuldig doorloopt, heb je aan jouw plicht als verzekerde voldaan. Toch kan het zijn dat de verzekeraar weigert te betalen. Deze afwijzing is niet automatisch terecht. Het kan zijn dat je een vraag tijdens het interview niet helemaal duidelijk hebt beantwoord wat voor verwarring heeft gezorgd. Mogelijk heeft de verzekeraar iets over het hoofd gezien. In veel gevallen zijn er valide argumenten aan te voeren tegen de weigering van de verzekeraar. Je hoeft je hier dan ook niet bij neer te leggen.
Schakel een advocaat in
Is er iets gestolen en weigert de verzekeraar te betalen? Schakel een advocaat in om je te laten informeren en adviseren over de mogelijke vervolgstappen. Een advocaat verzekeringsrecht is bekend met dergelijke situaties en weet wat het beste voor je is. Advocatenkantoor Phea beschikt over zeer bekwame advocaten die veel ervaring hebben met het aanvechten van verzekeraars die weigeren te betalen. Ze helpen je graag met jouw verzekeringsprobleem.